Vaarvakantie met motorboot bij Corfu

Zeiltocht

Ik, Maartje en mijn man Bas hebben in juni 2016 onze vakantie op een motorboot doorgebracht. Ook mijn dochter Saar en haar vriend Rick zijn meegeweest. We hebben genoten en ik heb onze ervaringen in het blog hieronder geschreven om alles met jullie te delen.

Na een paar keer zeilen bij OCC Yachting in het Lefkas gebied hebben we dit jaar besloten eens een keer hun motorjacht de OCC Cruiser 40.2 bij Corfu te huren. Ik ben vooral een zeiler maar Bas is meer een motorboot fan en het lijkt hem al jaren leuk om eens met deze motorboot te varen. We hebben zelf een sloep op de Westeinderplassen en zijn ook jaren meegevaren met mijn ouders op hun motorkotter in Zeeland. De OCC Cruiser heeft 3 hutten en een ruime kuip , ruimte genoeg dus met zijn vieren.

Op zaterdag vliegen we met Ryanair vanaf Eindhoven naar Corfu. De auto hebben we afgegeven bij EazzyPark, zij parkeren hem ergens en bij terugkomst staat hij weer voor het luchthavengebouw, hoe relaxed is dit! Na bijna 3 uur vliegen komen we aan op Corfu, het is hier een uur later. Buiten gekomen zien we al onze naam op het bordje van OCC staan en nadat iedereen buiten staat, gaan we met de bus naar Gouvia Marina. Op de jachthaven aangekomen, zien we onze motorboot al aan de kade liggen, hij is mooi!

We worden hartelijk ontvangen door Anton die onze flottieljeleider voor komende week is. Hij brengt ons naar de boot en geeft gelijk een korte uitleg, morgen krijgen wij een uitgebreide uitleg belooft hij. Dat is mooi, want nu kunnen we gelijk boodschappen gaan doen bij de supermarkt op de jachthaven. We hebben vooral heel veel flessen water nodig voor de komende week en natuurlijk ontbijt en lunch boodschappen. Avondeten gaan we gewoon lekker elke avond in een restaurantje doen. Nadat we die avond bij een leuk restaurantje aan de haven gegeten hebben, duiken we voor de eerste keer onze kooien in, wat is dit heerlijk ten opzichte van een zeilboot, overal stahoogte en een ruime master bedroom. Saar en Rick zijn ook uiterst tevreden met hun hut. De badkamer is ruim met zelfs een elektrisch toilet.

Zondag, onze eerste dag in het flottielje op weg naar Petriti:
Om 10 uur hebben we de eerste briefing op het terras. Alle schippers en bemanning van de andere boten zitten al klaar met de zeekaarten en boordboek. Anton geeft een uitgebreide briefing over welke route we komende week gaan varen, waar we boodschappen kunnen doen en waar we water kunnen tanken. De route van deze dag en het weerbericht wordt besproken, kort gezegd: volop zon, ongeveer 30 graden en een kalme zee, in de loop van de middag waarschijnlijk een windkracht 3 à 4 beaufort.

Na de briefing komt er iemand aan boord voor nog een uitgebreidere uitleg over onze motorboot. Tegen 12 uur varen we Gouvia Marina uit op weg naar Petriti wat ook op het eiland Corfu ligt, afstand 18 mijl.

Buiten de haven zien we al snel een eilandje waar we besluiten om nog even te oefenen met het manoeuvreren om te kijken hoe de boot reageert. Ook gooien we het anker uit om dat gelijk te oefenen. Het is warm dus iedereen duikt heerlijk het water in. Na het zwemmen halen we het anker op en varen we rustig richting Petriti wat op de zuidpunt van Corfu ligt.

Het is inderdaad een kalme zee en Saar en Rick liggen heerlijk op het zonnedek op te drogen. Het is tijd om te lunchen en we eten een heerlijk broodje met zalm en sardientjes op het achterdek. Na drie uurtjes varen, komen we aan bij het bloemenparadijs van Petriti. Dit is een grote baai waar we met hele flottielje voor anker liggen. Saar roept de Ruby op en vraagt waar wij kunnen liggen. De Ruby wijst ons op een goede plek waar we het anker makkelijk kunnen uitgooien. Iedereen duikt gelijk het water in, want het voor anker gaan zorgt voor warmte! Wat een fantastisch uitzicht hebben we hier!

Zeiltocht

Rond half 8 gaan we het met bijbootje richting de steiger om het dorpje te verkennen. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij een zeer pittoresk restaurantje en daar weer genoten van het uitzicht. Ook hebben we de mensen van het flottielje beter leren kennen.

Maandag, van Corfu naar Sivota, cruiseschepen en prachtige baaitjes.
Iedereen heeft heerlijk geslapen en rond 10.00 uur staan we weer in het restaurant voor de briefing en voor het halen van brood. Vandaag gaan we van Petriti naar Sivota (Mourtos) op het vasteland. Dit is een tocht van 12 mijl en we besluiten om na de briefing gelijk te gaan varen. Bas start de motoren en we varen koers richting de slurf van de olifant. Ons is verteld dat Mourtos herkenbaar is aan de vorm van de slurf van een olifant (rotspartij) en dus zitten Saar en Rick op het zonnedek om uit te kijken naar deze slurf. Het is warm en er is een kalme zee. De voorspelling is dat er in de loop van de middag meer wind zal komen. We moeten uitkijken voor de ferryboten en cruiseschepen die op onze route varen. Deze cruiseschepen en ferryboten lijken soms heel ver weg maar komen best snel dichterbij. Uiteindelijk zien we maar 1 cruiseschip voorbij komen. Als de wind opsteekt, kijk ik toch wel enigszins jaloers naar de zeilende zeilboten. We zitten heerlijk op de motorboot maar de zeilboten onder zeil zien varen is voor mij wel even slikken. Nadat we de ‘slurf’ voorbij zijn gevaren zien we talloze baaitjes liggen bij Mourtos, het is wel goed uitkijken want het is niet overal diep, alhoewel wij met onze motorboot minder rekening hoeven te houden met de diepgang dan een zeilboot. We besluiten om nog lekker te gaan ankeren en zwemmen voordat we aan de kade gaan liggen bij de rest van het flottielje. Eenmaal aangekomen in Mourtos, worden we geholpen door Anton en de schippers om aan te leggen. ‘s Avonds eten we bij een restaurant met een geweldig uitzicht op de baai en het flottielje.

Zeiltocht

Na het eten zijn Saar en Rick met de schippers en andere jeugd naar het dorp gelopen en hebben daar nog wat gedronken. Wij blijven lekker aan boord met een wijntje en een kaarsje.

Dinsdag, van Mourtos naar Lakka op Paxos.
Tijdens de briefing krijgen we te horen dat we vandaag van Mourtos naar Lakka gaan de afstand is 12 mijl. Lakka ligt op de noordpunt van het eiland Paxos en is goed aan te varen. Waar we vandaag op moeten letten, zijn twee ondieptes die voor Lakka liggen. Deze ondieptes zijn te zien op de kaart en op de navigatie. Nadat we water getankt hebben, varen we tegen elf uur uit en gaan wederom in een baaitje bij Mourtos ankeren en zwemmen. Het water is ontzettend helder en heerlijk warm.

Eenmaal aangekomen in Lakka, hebben we de keuze om te ankeren in de baai of aan de kade liggen. Wij kiezen voor ankeren in de baai omdat we het lekker vinden om nog te zwemmen. Het water is zo blauw dat het net is of we in een groot zwembad met de boot liggen. Met een biertje en een nootje, zien we de zon ondergaan. Wij besluiten om niet te gaan eten met het flottielje maar om zelf te gaan eten in het dorp. Midden in het dorp ligt een heel leuk restaurantje waar je het eten uit de pannen kan kiezen. Na het eten lopen we nog rond en komen uit bij het enige en lekkerste ijszaakje van het dorp.

Woensdag:
Vandaag gaan we van de noordpunt naar de zuidpunt, naar het plaatsje Mongonissi. We kunnen er op twee manieren komen, via de westkust of via de oostkust waar een aantal grotten zijn. Qua afstand maakt het niet veel uit het is ongeveer 10 mijl. De weersvoorspelling is wederom een kalme zee dus besluiten wij via de oostkust te varen om de grotten te zien. Aangekomen bij de inderdaad indrukwekkende hoge grotten gaan de kinderen met de bijboot naar de grotten. Wij blijven met de motor standby wachten. Ze zijn al snel terug want Saar vindt het veel te donker in de grot.

Tegen 17 uur komen we bij Mongonissi aan en Anton staat alweer klaar om ons op te vangen. Wat een ontzettende leuke baai is dit, er is een strandje met douches en bij het restaurant waar we vanavond gaan eten, zijn de tafels al gedekt. We eten dit keer weer samen met de rest van het flottielje, want vanavond is er ook Grieks dansen. Na het hoofdgerecht, worden de lichten gedimd en Griekse dansers doen ontzettend hun best, erg leuk om te zien! Er wordt hier zelfs gezegd dat de Burgemeester van het eiland Paxos ook meedanst.

Donderdag, van Mongonissi naar BBQ-Bay
Vandaag gaan we richting BBQ-Bay varen. Deze baai ligt vlakbij Igoumenitsa op het vasteland en is ongeveer 20 mijl varen. De weersvoorspelling voor vandaag is een pittige wind in de middag. We varen langs de westkust want we willen het plaatsje Gaios ook nog even zien. In dit plaatsje kunnen we ook water tanken. We stoppen daar ook even voor een lunch en varen dan richting de plaats van bestemming. Onderweg staat er inderdaad een pittige wind en golven. Wij hebben daar geen last van want de motorboot heeft stabilisatoren. De meeste zeilboten hebben een rif gestoken en zeilen zo richting het vaste land. Bas en ik zitten op het zonnedek met de afstandsbediening van de stuurautomaat en kunnen zo weer goed op de ferryboten letten. Eenmaal aangekomen bij BBQ-Bay, kan er gespeeld worden met bananen, banden en jetski’s. Saar en Rick maken een rondje op de jetski en wij gaan onder een parasol op het strand een wijntje drinken. In de avond hebben we een BBQ met zijn allen. Na het barbecueën, wordt er een kampvuur aangestoken en staat er een lekker muziekje op.

Vrijdag, van BBQ Bay naar Gouvia
Het is helaas alweer de laatste vaardag. Vandaag gaan we van BBQ-Bay richting de thuishaven Gouvia, afstand 17 mijl. Omdat het een verlaten baai is waar geen brood te koop is, krijgen we bij de barbecue plek een goed ontbijt met gebakken eieren en spek. Tijdens de briefing wordt ons verteld dat er veel visnetten zijn en dat we dus moeten uitkijken voor tonnetjes in het water. Ook vertelt Anton dat daar vaak dolfijnen zwemmen. We varen uit met de verrekijker in de buurt. Helaas zien we geen dolfijnen maar horen op de marifoon dat een zeilboot wel dolfijnen heeft gespot en zelfs een waterschildpad. Onderweg gaan we voor de laatste keer voor anker om te zwemmen en te lunchen. De boot moet worden afgetankt bij Gouvia Marina en het advies was om dit tussen 16.00 uur en 18.00 uur te doen. Iets voor 17.00 uur, tanken we af en varen de Marina in.

Zeiltocht

Morgen moeten we al om 09.00 uur de boot af, dus pakken we eerst alles in en ruimen de boel op. Na het inpakken, snakken we naar een duik in het zwembad die op de jachthaven ligt. We doen nog een biertje en gaan dan met de taxi naar Corfu stad. In Corfu stad heb je vele leuke eettentjes en we hebben al snel een tentje gevonden. We sluiten de avond af met een cocktail op een van de terrassen. We praten na over deze heerlijke week en wat het verschil is tussen een zeilboot en de motorboot. Ik vond varen op de motorboot zeker leuk maar was af en toe wel jaloers op de zeilers. Saar vond het zonnedek geweldig en Rick en Bas vonden de stahoogte en brede gangpaden een stuk fijner en groter. De motorboot heeft weinig diepgang dus we konden overal heel dicht aan de kade komen waar de zeilboten soms met hun kiel niet kunnen komen.

Al met al wederom een heerlijke week in de Griekse wateren en we gaan dit zeker nog een keer doen.

Maartje

Abonneren op onze nieuwsbrief

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.