Onze gehuurde Bavaria 37, de Jesse

Een week in het flottielje bij Corfu

We hebben al een aantal jaar met OCC Yachting gevaren in het Lefkasgebied en het leek ons een goed idee om Corfu te gaan ontdekken. Ons plan, één week zeilen en één week een auto te huren om het eiland te verkennen. We vliegen zaterdagochtend zeer vroeg naar Corfu. Het is nog geen 3 uur vliegen en als we de koffers van de band hebben geplukt, lopen we zo naar buiten waar onze taxichauffeur ons op staat te wachten.

Dit blog staat ook als artikel in het OCC Magazine

Aankomsthaven Gouvia marina, Corfu

Daar zijn we dan, Corfu! Nu al een heerlijk eiland. Omdat we wat vroeg zijn, installeren we ons bij het zwembad in de haven tot we op onze boot kunnen. Tegen een uur of half 4 worden hartelijke ontvangen door Gerdje en Paul, onze flottieljeleiding voor de komende week. Zij geven een korte uitleg en wijzen ons op de grote supermarkt voor de ingang van de jachthaven. We hebben vooral heel veel flessen water nodig en natuurlijk ontbijt en lunch voor de komende week. ‘s Avonds sluiten we bij de flottielje aan in een fijne taverna.

Zondag: Afzakken naar Petriti
Om 10 uur ’s ochtends is de allereerste briefing en alle schippers en bemanning van de andere boten zitten al klaar met de zeekaarten en boordboek. Paul geeft een uitgebreide uitleg over de route die we komende week gaan varen, waar we boodschappen kunnen doen en waar we water kunnen tanken. De route van deze dag en het weerbericht wordt besproken, kort gezegd: volop zon, ongeveer 30 graden en een kalme zee, in de loop van de middag waarschijnlijk een windkracht 3 à 4 beaufort. Na een uitgebreide technische briefing op onze boot, varen we tegen de middag Gouvia Marina uit op weg naar Petriti, op de zuidpunt van Corfu. Afstand 18 mijl. Buiten de haven zien we een eilandje waar we kunnen oefenen met ankeren en manoeuvreren. Altijd goed om te weten hoede boot reageert. Het is warm en iedereen duikt het water in. Na het zwemmen halen we het anker op, hijsen we de zeilen en varen we in alle rust naar Petriti. De zee is kalm en Saar en Rick liggen op de voorpunt bij te komen van een jaar héél hard werken voor school, hmmm. Corfu trekt aan ons voorbij en voor ons ligt het prachtige gebied van de Ionische zee. Als ik de blije hoofden van mijn gezin zie, is de glimlach niet meer van mijn gezicht te timmeren. Wat een geluk dat wij hier met z’n allen mogen zijn.

Na drie uur varen, arriveren we in bloemenparadijs Petriti, een grote baai waar we met het flottielje voor anker liggen. Gerdje wijst ons een plek en als we goed vastliggen, duiken we het heldere water in. Die avond eten we met de hele groep in een pittoresk restaurantje. Het is gezellig en we leren elkaar een beetje beter kennen.

Petriti
Sivota uitzicht op baai

Maandag: oversteken naar Sivota
Vandaag varen we van Petriti naar Sivota (Mourtos) op het vasteland. Dit is een tocht van 12 mijl en we besluiten om na de briefing gelijk te gaan varen. Mourtos lijkt van de verte een beetje op de slurf van een olifant. Dus wij speuren met zijn allen de horizon af opzoek naar de slurf. Er is niet veel wind en we dobberen in alle rust naar de overkant.

Aandachtspuntje: de ferryboten en cruiseschepen op onze route. Die varen waanzinnig snel en voor je het weet, varen ze voor je neus. We besluiten nog even voor anker te gaan voor een lekkere duik voordat we aan de kade bij de rest van het flottielje gaan liggen. Het is ook tijd om te lunchen en we eten een heerlijk broodje met zalm en sardientjes.
’s Avonds eten we bij een restaurant met een geweldig uitzicht op de baai. Na het eten lopen Saar en Rick met de schippers en andere jeugd naar het dorp voor een drankje. Wij blijven lekker aan boord met een glas wijn.

Dinsdag: van Mourtos naar Lakka op Paxos
Vandaag zeilen we de oversteek van 12 mijl naar Lakka op de noordpunt van het eiland Paxos. We moeten letten op twee ondieptes voor Lakka. Dus, goed de kaart en de navigatie in de gaten houden! Nadat we water getankt hebben, varen we tegen elf uur uit. De overtocht is prachtig. Dit is zeilen in Griekenland.Een prettige wind, niet al te hoge golven. De baaien zijn redelijk goed bezet, maar eenmaal op open zee zie je vrijwel geen boot meer terug.

In Lakka, hebben we de keuze om te ankeren inde baai of af te meren aan de kade. Wij kiezen voor ankeren, want we willen graag vrij kunnen zwemmen. Het water is zo blauw dat het lijkt of we in een groot zwembad liggen. De zonsondergang is geweldig en we genieten volop van de bijna sprookjesachtige baai. Die avond besluiten om niet met het flottielje te eten. We hebben gehoord over een leuk restaurant waar je in de pannen mag kijken om een keuze te maken.
Kiezen is moeilijk, maar we hebben heerlijke gegeten! Na het eten struinen we nog even door de gezellige straatjes met vele leuke kleine kledingwinkeltjes.

Baai van Lakka
Roeien naar de grotten

Woensdag: Op naar Mongonissi
Mongonissi ligt op de zuidpunt van eiland Paxos. Je kunt er op twee manieren komen, via de westkust of via de mooie, rotsige oostkust. De afstand is vrijwel gelijk, 8 mijl. Wij besluiten via de oostkust te varen om de grotten te bewonderen. Aangekomen bij de inderdaad indrukwekkende hoge grotten gaan de kinderen met de bijboot naar de grotten. Wij blijven met de motor standby wachten. Ze zijn al snel terug want Saar vindt het veel te donker in de grot.Daarna zeilen we, met de wind min of meer in de rug, in een rustig tempo naar onze bestemming van de dag. Tegen 17 uur varen we de verscholen baai van Mongonissi binnen. Wat een ontzettende leuke baai is dit!!! We eten deze keer samen met de anderen, want vanavond is er Grieks dansen. Na het hoofdgerecht worden de lichten gedimd en de Griekse dansers geven een enerverende show. Ze trekken ons uit de luie stoelen en voor we het weten staan we bijna allemaal op de dansvloer.

Donderdag: van Mongonissi naar BBQ-Bay
Na twee mooie dagen op en rond Paxos steken we de zee weer over. Op naar BBQ-Bay vlakbij Igoumenitsa op het vasteland.Het is heerlijk zeilweer; een pittig windje en redelijke golven. De meeste zeilboten hebben een rif gestoken en we zeilen metzo’n 5 a 6 knopen richting het vaste land. Wat een waterfun in BBQ-Bay. Er varen bananen, rubberbanden en jetski’s. Saar en Rick maken een rondje op de jetski en wij drinken op het strand een wijntje. Dit is een van de weinige plaatsen waar je mag bbq’en op het strand en wij maken er met z’n allen met een mooi feestje van. Na de bbq wordt het kampvuur aangestoken en een muziekje opgezet. Wat een heerlijke zwoele avond! Onze laatste avond in dit gebied.

BBQ Bay
Relaxen op het voordek

Vrijdag: Terug naar Gouvia Marina
Helaas maar waar, het is tijd om terug te keren. Paul vertelt dat de kans redelijk groot is dat we vandaag dolfijnen gaan zien en met de verrekijker paraat, varen we uit. En wat een geluk! Voor ons steken twee of drie snuitjes boven het water uit. We beginnen te juichen en het lijkt of de dolfijnen genieten van de aandacht.

Ze geven een show speciaal voor ons. Wat een groots gezicht is dit! Geweldig. Voordat we de boot kunnen inleveren, moet hij worden afgetankt. Het advies was om dit tussen 14.00 uur en 16.00 uur te doen. We zijn rond 15.30 bij de tankstation in Gouvia Marina en dat is maar goed ook, want het is er hectisch en druk. Met volle tank varen we nog even de haven uit voor een laatste duik bij het eilandje waar we eens begonnen met
oefenen. Die avond sluiten we met een aantal ‘vrienden’ uit de flottielje de mooie reis af bij restaurant Takis in Kontokali. Wat een geweldige zeilvakantie hebben we weer gehad! Gelukkig blijven we nog een weekje en kunnen we Corfu verkennen. Zin in!