Erikoussa

Erikoussa: een klein eiland ten noordwesten van Corfu

Een keer per jaar gaan, Marianne, Marieke, Diederik en ik (Lieselotte), de werknemers van het OCC Kantoor uit Nederland, in oktober een paar dagen naar Corfu. We bespreken dan het afgelopen en het komende seizoen met Menno en Zanne, de eigenaren van OCC Yachting. Ook vaar ik al ruim 20 jaar in Griekenland, waarvan de laatste 12 jaar met mijn man en kinderen (11 en 12 jaar).

Erikoussa plattegrond

Zal ik erin springen of niet. Het is 09.00 ’s ochtends begin oktober en we liggen met de boot in de baai van Agios Stefanos. De prachtige herfstzon verlicht de baai. Ik spring in de zee en het is fris, in ieder geval het oppervlakte water, de onderste laag is heerlijk warm. Heel grappig, in het voorjaar is het precies andersom, de bovenste laag warm en eronder koud. Ik zwem de baai rond en neem daarna een douche op het achterdek. Na het uitgebreide ontbijt overleggen we wat we vandaag gaan doen. We zijn op werkbezoek en hebben vandaag vrij. We besluiten naar de noordelijke eilandjes te gaan, waar niemand van ons ooit geweest is. Maar ja, het is al laat en we moeten ’s avonds weer op tijd in Gouvia Marina zijn. Diederik heeft een plan, we huren een RIB, dan zijn we er zo.

20 minuten later vertrekken we. Met een enorme vaart varen we de 25 mijl naar Erikoussa, een klein eiland van 5km2 ten noordwesten van Corfu. Erikoussa behoort tot de Diaponthia eilanden, net als Othoni en Mathraki. Het is een prachtig bijna verlaten eiland zo in oktober. Er wonen ongeveer 300 mensen. De meeste huizen zijn in bezit van naar de VS geëmigreerde families en staan lukraak over het eiland. De jachthaven is gloednieuw met allerlei voorzieningen.

Het is een heerlijk eiland om tot rust te komen, je kan er prachtige wandelingen maken en tussendoor een heerlijke duik nemen in de kristalheldere zee vanaf een van de bijna verlaten stranden. We drinken een frappé op een terrasje onder een plataan en mijmeren hoe het zou zijn om hier een tijdje te wonen, weg van alle drukte en beslommeringen. We overleggen om nog naar Othoni te varen, maar de wind is behoorlijk toegenomen en dat wordt stampen met deze windrichting.

Othoni lig ten westen van Erikoussa en is het grootste eiland van de Diaponthia eilanden, 11km2. Het is een rotsachtig eiland met veel olijfbomen. We varen er toch maar niet naar toe, maar besluiten langs de indrukwekkende noordkust van Corfu te varen met haar prachtige kliffen. Het is adembenemend om Corfu op deze manier te zien, heel bijzonder. We maken nog een tussenstop in het kleine haventje van Kassiopi en varen vervolgens naar onze zeilboot. Aan het einde van de dag hebben we nog een prachtige tocht naar Gouvia Marina, waar we precies op tijd afmeren.

We vinden het echt een aanrader Erikoussa!