OCC Yachting bestaat 40 jaar!

40 jaar OCC Yachting

2016 is een bijzonder jaar voor OCC Yachting. Dit jaar is het precies 40 jaar geleden dat het familiebedrijf werd opgericht door Klaas en Astrid Broodwinner. En in die jaren is er een hoop gebeurd!

Het begon dus allemaal 40 jaar geleden met de droom van Klaas en Astrid om op hun stalen tweemaster ‘De Breeveertien’ de wereld rond te varen.  De reis begon op Corfu waar veel vrienden op het schip kwamen logeren.  Het kwam regelmatig voor dat Klaas en Astrid hierdoor zelf op de grond moesten slapen. Zo is het idee ontstaan om eigen zeilschepen te gaan verhuren. Om op die manier de droom van vele watersporters, zeilen op de Middellandse zee, mogelijk te maken.

De eerste vijf Aloa 27’s werden besteld in Frankrijk bij Aloa Marine. Deze boten waren bijzonder geschikt omdat ze dubbelschalig waren en daarnaast zeer eenvoudig in gebruik.
Klanten hadden nu een privé boot en konden dus zelf gaan varen.

In  december 1977 schreef Hans Martens een prachtig artikel in de Waterkampioen. Dit was het begin van het succes. De vloot breidde zich steeds verder uit, dat jaar werden er nog 25 Aloa’s in de vloot opgenomen. Er kwamen ook steeds meer bestemmingen bij. Paleiros in het Lefkas gebied werd een nieuwe basis en ook in Turkije kwam een vloot. Corfu is de thuishaven van OCC in Griekenland gebleven. Hier gaan ’s winters dan ook alle boten op het droge.

Na verloop van tijd kwam er meer vraag naar grotere boten. Om aan deze wens te voldoen introduceerden Klaas en Astrid de Aloa 29. Dit model was een stuk ruimer, maar bleek niet zo prettig als zeilschip. De Comet 1050 ,een Italiaans zeiljacht, werd de vervanger. Een mooi rank zeiljacht met goede zeileigenschappen. Omdat de fabriek in Italië failliet ging, werden De Comet’s op hun beurt weer opgevolgd door jachten van de Bavaria-werf uit Duitsland. Op dit moment varen we al jaren met Bavaria’s en de nieuwe Aloa 28’s.

In de vroege jaren hadden de Aloa’s nog geen koelkast. Wel was er een koelbox met afvoer, die je met een groot blok ijs moest vullen. Deze kon je bij de visboer kopen om zo de drankjes te koelen.

De zeilers navigeerden met een koersliniaal en het anker moest met de hand worden opgetrokken. De flottieljeleiding belde van tevoren naar plaatsjes die aangedaan werden om het verwachte aantal mensen door te geven. Regelmatig moesten de gasten hun eigen borden en bestek van de boten meenemen omdat de Taverna zelf niet voldoende had. Barbecueën mocht toen nog overal en werd veel in het verlaten plaatsjes als Porte Leone gedaan of op het eilandje Tiglia. Met houten Dinghies voeren de bemanningen naar het strand of roeiden wedstrijden door verlaten baaien.

Twintig jaar geleden zijn ook  zoon Menno en zijn vrouw Zanne aan de slag gegaan binnen het bedrijf en in 2010 heeft hij de basis van het bedrijf in Corfu overgenomen. Niet veel later hebben zij ook de locatie in Lefkas onder hun hoede genomen.  OCC is dus nog steeds een  familiebedrijf! Inmiddels bouwt OCC zelf de Aloa 28 en de motorboot OCC Cruiser 40.2. We hopen nog vele jaren door te mogen gaan……

Abonneren op onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het weer op Lefkas