Overige vaarscholen
Ben jij goed voorbereid op een zeilvakantie in Griekenland?
Wij krijgen vaak de vraag van onze klanten hoe ze zich het beste kunnen voorbereiden op een zeilvakantie in Griekenland. Wij vinden dat je goed voorbereid op vakantie moet gaan. Dit geeft vertrouwen en zorgt vanaf dag één voor meer vakantieplezier. Als je niet over voldoende ervaring beschikt, kun je op aanvraag een schipper voor een week of enkele dagen de boot laten varen of zelf je zeilkwaliteiten verbeteren in Nederland. OCC Yachting biedt twee scholingsweekenden per jaar aan om de zeilkennis en kunnen op te frissen. Heb je behoefte aan meer les, of passen andere data beter, er zijn meerdere zeilscholen die wij kunnen aanraden.
Zeilschool Muiden
Herengracht 119
1398 AE Muiden
Telefoon:
+31 (0)6 1876 34 70
Email:
Info@zeilschoolmuiden.nl
Website:
Zeilschool Muiden
Zeilschool Willemstad
Lantaarndijk 6
4797SP Willemstad
Telefoon:
0168 47 17 94
Email:
Info@tiptopsailing.nl
Website:
Tip Top Sailing
Zeilschool Naarden
Onderwal 10
1411 LV Naarden
Telefoon:
+31 (0)6 55 35 69 23
Email:
info@zeilschoolnaarden.nl
Website:
Zeilschool Naarden
Zeilschool Zuiderzee
Compagnieshaven
Enkhuizen
Telefoon:
+31 6 81001299
Email:
zeilen@zeilschoolzuiderzee.nl
Website:
https://zeilschoolzuiderzee.nl/
Cursus kajuitjachtzeilen
CWO zeilscholen
Zeilschool Muiden, Zeilschool Naarden en Waterland Yachtcharter zijn CWO gekwalificeerde zeilscholen. Zij bieden volledige opleiding kajuitjachtzeilen speciaal voor mensen die nog nooit gezeild hebben of weinig ervaring hebben. In deze cursus leer je veilig en verantwoord zelf een kajuitjacht te besturen op binnenwateren.
Praktijk en theorie
De cursussen bieden met name praktijkinstructie, maar er wordt zeker ook aandacht besteed aan theorie – basisbeginselen navigeren, gebruik van kaart en kompas en de voorrangsregels.
Leren Zeilen
Je leert de basis van het zeilen: hoe moeten de zeilen staan ten opzichte van de wind, hoe stuur je een boot, wat is overstag gaan en gijpen. Verder leer je op de motor te manoeuvreren en af te meren en er wordt aandacht besteed aan het zeiljargon voor een goede communicatie aan boord. Nadat je deze cursus hebt voltooid, ben je in staat om op een verantwoorde manier een schip te huren.
Omgaan met het schip
Daarnaast is er aandacht voor het gedrag van het schip en de omgang met het schip. De belangrijkste manoeuvres komen aan bod. Een goede samenwerking begint met een goede beheersing van het schip.
Cursus samenwerking aan boord
Goede Samenwerking aan boord
In deze cursus leren (echt)paren en/of vaste zeilpartners beter samenwerken. Een goede samenwerking en goede communicatie tussen schipper en bemanning is namelijk een vereiste voor een fijne zeiltocht. Slechte communicatie voor en tijdens manoeuvres zijn vaak de oorzaak van irritaties, misverstanden en dat komt de vakantie in Griekenland zeker niet ten goede.
Hoe werkt het schip
Een goede samenwerking begint met een goede beheersing van het schip. We besteden dan ook aandacht aan het gedrag van het schip en hoe we daar mee om kunnen aan. De belangrijkste manoeuvres komen aan bod.
Cursus flottielje zeilen
Afmeren in Griekenland
Zeilen in Griekenland kent, net als zeilen in Turkije en Kroatie, een aantal verschillen met zeilen in Nederland. Het grootste verschil is de manier van afmeren in havens en/of baaien. Er wordt namelijk vrijwel alleen maar afgemeerd op het anker.
Ankeren op verschillende manieren
In Griekenland gebruiken we verschillende ankermanieren. In een baai zullen we vaker vrij ankeren, waarbij we rekening houden met de draaicirkel ten opzichte van het land en de andere schepen. De hoeveelheid ketting is daarbij cruciaal, maar ook de manier om het anker vast te trekken.
Ankeren in de laag
In havens leg je vrijwel altijd aan op het anker. De meest gebruikte manoeuvre is “ankeren in de laag” waarbij je aanlegt met de boeg of spiegel naar de kade en het anker gebruikt om ervoor te zorgen dat het schip niet tegen de kade aan kan botsten.
Meest voorkomende moeilijkheden
Ankeren in de laag is niet moeilijk, maar het is een tikje lastig als je het nog nooit hebt gedaan. De meest voorkomende moeilijkheden zijn:
- Je werkt met 20 tot 50 meter ketting. De andere schepen, links en rechts van je ook. Het is belangrijk dat deze kettingen elkaar niet kruisen. Daarbij moet de ketting niet alleen recht voor het schip liggen maar ook haaks op de kade. Dat laatste is even lastig te zien van enkele tientallen meters afstand;
- De afstand waarop het anker moet liggen is 3 tot 4 bootlengtes van de kade. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De lengte van de boot wordt nogal eens overschat, zodat zelfs met een royale 60 meter ankerketting de kade niet gehaald wordt. Zodra er wat zijwind is, begint het schip te driften zodat het geen snelheid meer heeft. Hoe compenseer je zoiets;
- Daarnaast besteden we aandacht aan het gedrag van het schip en aan uw omgang met het schip. Daarom komen ook de belangrijkste manoeuvres aan bod, want een goede samenwerking begint met een goede beheersing van het schip.
Navigeren
We werken in deze gebieden ook veel meer met GPS en navigeren op de kaart en we maken veel gebruik van de marifoon. Daar besteden we in deze cursus aandacht aan.
Cursus Flottieljetraining
Naast de Opfriscursus van de OCC Zeilschool kun je bij Zeilschool Naarden of Waterland Yachtcharter een cursus flottieljetraining te volgen. Je staat zelfverzekerder aan het roer en je bedient het anker op de juiste manier waardoor je zeilvakantie in Griekenland een stuk relaxter wordt.
Bijscholingscursus praktische navigatie
In deze beknopte navigatiecursus wordt aandacht besteed aan het gebruik van kaart en kompas in de praktijk. Aan de orde komen het werken met de navigatiemiddelen aan boord (log, dieptemeter, kompas, gps), positiebepaling door middel van peilingen, markeringen en betonning en een introductie op het varen op getijdewater.
Bijscholingscursus manoeuvreren op de motor
In dit onderdeel wordt uitsluitend aandacht besteed aan het manoeuvreren op de motor en het belangrijkste element dat daarbij een rol speelt, de wind. Aan de orde komen onder meer aanleggen en wegvaren van hoger-, lager-, en langswal, gebruik van springen, passeren van sluizen, havenmanoeuvres (in- en uitvaren van een box), ankeren.